fotoberoende

tankar i färger och ljus

Blir det bra så….

Vad gör en bild till en bra bild?

Ja, det finns många åsikter och tips om det och det är jag säker på att ni känner till.

Dessutom det som är bra, fint, konstnärligt, intressant, sticker ut för en kan vara fullständigt ointressant och ordinärt för någon annan. Ni vet smaken är som den är…

Hur kan man tänka då?

Ta kritik och utveckla? Ja, om kritiken är befogad och man ”pratar” samma språk, bokstavligen och metaforiskt, annars blir det bara missförstånd…

Kriga för sitt? Vissa gör det med olika resultat. Dessutom resultatet kan bli orättvist ändå. För att smaken osv…

Först var jag ledsen, sen var jag arg, men efter ett tag tog jag beslut att dela med mig mina funderingar och förtydligar:

Jag är inte sur, besviken eller arg. Inte ute på några krigsvägar heller.

Jag vet var jag är någonstans och det ger mig trygghet.

Som många av er njuter jag av mitt fotograferande och ibland vill jag bara dela med mig här på Fotosidan. Samtidigt är det viktigt för mig att utvecklas och se att andra gör det.

Jag lägger en bild för kritik eller delar med mig bara. Sedan en tid tillbaka försöker jag vara aktiv, gillar, kommenterar, tar emot kommentarer, svarar, skriver blogg, men först och främst tittar på bilder och njuter av andras skapelser och läser bloggar, artiklar… en vanlig medlem…

Som en vanlig medlem har jag också möjlighet att söka till Galleri FS och rösta.

Jag antar att jag bidrar med till liknande funderingar hos någon annan…

Innan jag skickade min första bild tog det ett tag. Den första var refuserade på studs och det fick mig tänka efter och studera noga…

Det var en bild som gillades allmänt, men jag såg att det var fler liknande redan valda, så inget mer med det.

Citat:

”Välj ut en av dina allra allra bästa bilder. En sån bild som du känner verkligen är en riktig superbild och något utöver din vanliga prestationsnivå.”

En bästa bild! Det är frågan! I mailet från redaktionen fick jag info att det bästa sättet är att skicka bild till bildkritik. Den hade redan varit där och fick statistiskt mest kommentarer och bästa betyg!

Dessutom en utomordentlig positiv respons från andra sammanhang.

Citat:  

”Att en bild blir refuserad behöver inte behöva att den är en dålig bild, utan snarare att det inte var en bild som Galleriet letade efter just nu. Att en bild blivit publicerad i andra sammanhang, placerat sig bra i fototävling eller sålt bra, behöver inte betyda att den passar i Fotosidan Galleri.”

Andra sammanhang var bland annat andra fotosajter som 1x och 500px.

Smaken är som bekant…

Jag är inte sur, jag bara ställer mig frågan: om den refuserade bilden inte var tillräcklig bra, hur kan jag förstå vilken bild är det? Vilken bild i mina ögon kan vara värd att skicka ansökan? Och när jag röstar? Det är bara min smak…

Så vi får se, vad som händer i framtiden…

Dessutom man röstar anonymt skrevs det i reglerna… Det tvivlar jag på…

Citat:

”Att ladda upp en bild till Galleri FS innebär att du kan bli refuserad. Likaså bedöms du av en lekmannajury så röstningen görs inte av några experter. Likaså röstar inte alla på alla bilder, utan detta varierar från bild till bild, vilket kan ge inkonsekvens.”

 

Jag är lagom uppmärksam och kunde identifiera ganska många bilder… Jag la ned min röst då.

Tror faktiskt att om man kunde rösta öppet och tydligt kunde det varit mer relevant och kanske kunde det gått lite snabbare… vänta ett antal månader kan vara lite överdrivet.

Det är inte kritik, jag är inte sur, jag bara funderar… som en vanlig medlem som kommer fortsätta att vara aktiv och glad.

  ;-)

Bilden har ingenting med texten att göra, det var andra som jag fick ”tillbaka”.

 

Inlagt 2021-09-11 08:20 | Läst 1244 ggr. | Permalink
Har varit med i flera fotoklubbar och en hel tävlingar genom åren. Suttit och lyssnat på sk "bild kritik". Vi tycker så olika. Brukar då och då berätta följande sanna anekdot. Vi i fotoklubben har fått förtroendet att komma med bildkritik på ett gäng bilder från en annan klubb. Fina bilder över lag men inget sticker ut för mig. Utom en som jag inte förstår mig på. Ett kalhygge och en kasserad kontorsstol som nog har legat ett tag. S/V underexponerad bild tagen med extrem vidvinkel. På den upprätta trasiga stolen har man arrangerat med en extra röd morot på sätet.

"Åhhh vilken fin bild" hörs uti halvmörkret. Jag personligen är dock ganska säker på att det inte var vad man generellt tyckte utan vad man förväntades tycka.
Svar från Halina Strandskatan 2021-09-13 07:52
Tusen tack Lars-Gunnar för dina rader. Din roliga anekdot fick mig på gott humör hela dagen!
Det är stimulerande att vi har olika åsikter och smaker, problem uppstår när trender och förväntningar skapade av några leder till hjärntvättning hos andra och vuxen mobbning...
Jag har inget problem med kritik, men som jag uttryckte det tidigare, det krävs samma nivå... eller djupare analys... inte bara nej för att nej ;-)
Hälsningar Halina
Hej. Det där med att bedöma och bli bedömd är svårt och innebär känslor. Själv får jag ibland ryck och utsätter mig för omgivningens granskande blickar. Såsom i Galleri Fotosidan, tävlingar mm. Med växlande resultat. Svårast för mig är att bedöma andras bilder. Så länge det är kul att fota så håller man på. Hälsningar NL
Svar från Halina Strandskatan 2021-09-13 08:04
Tusen tack Nils-Erik för dina fina ord med väldigt lugnande effekt ;-). Jag håller med att man får ett ryck att bli granskad och då uppstår känslor... Att titta på andras bilder ger nöje och inspiration och det är sant, när man behöver titta utifrån bedömande sida då är det jättesvårt... jag känner mig inte tillräcklig att bli domare...
Det är kul att fota och det ger såååå mycket!
Hälsningar Halina
Jag börjar med att det var en fin bild :). Jag har bara skickat in en bild till galleri FS och den kom inte med, en bild jag tyckte var speciell med att man kunde se både en blomma och en insekt i en vattendroppe på en blomma. Bilden fick faktiskt första pris i en omröstning på en fotomässa i Danmark för en 6-7år sedan och jag vann en kamera mm, men i galleri FS platsade den inte, men jag är inte bitter som Torgny Richardson säger :). Hur som helst jag tror det finns för många s.k bra bilder som cirkulerar nu, faktisk många fler bra än dåliga så det är troligen större chans att skicka in någon dålig, då kan alla spekulera i hur man tänkte när man tog den bild och tänk hur intelligent den är komponerad även om det nu skulle vara en bild man har tryckt av av misstag när man man höll i kameran.

Men egentligen behöver man inte bry dig, huvudsaken är att man själv gillar bilden. Ibland kan kommentarer vara till värde om att den är för ljus eller mörk eller för dålig mättnad, eller utfrätt mm, det är finjusteringar som man kan göra men ändå behålla sin avsikt med själva bilden
Svar från Halina Strandskatan 2021-09-13 08:18
Tusen tack Peter! Jag är så glad att jag fick så fin respons från Er alla och känner mig förstådd... Du sätter pricken över iet! Jag håller med att kommentaren om de tekniska förbättringar och synpunkter runt justeringar är väldigt givande och man lär sig mycket... Jag tycker mycket om Galleriet, men eftersom det verkar finnas brister och något skaver då kanske behövs ändringar, något mer relevant sätt att välja bilder på... och det är inte därför att min bästa bild var refuserad och den mindre bra kom med ;-) Som Nils-Erik uttryckte det att utsätta sig för andras granskande blick väcker känslor...
Varma hälsningar från regnig Halland
Halina
Jag ser mig själv sitta på stranden med denna vackra vy framför mig..njuter i fulla drag av stillheten..
Förövrigt skulle jag aldrig skicka nån bild till Galleriet...ser ingen praktisk mening med det..
HaD/Gunte..
Svar från Halina Strandskatan 2021-09-13 08:24
Tack så mycket Gunte för dina fina ord :-) Egentligen tänker jag detsamma... att man får eller inte får bilderna i Galleriet ändra inte mycket. Tog upp det på grund av en viss inkonsekvens... i mina ögon.
Varma hälsningar Halina
Bildbedömning är svårt. Både för den/de som skall bedöma en bild och för den som skickar in en bild för bedömning. Jag brukar sitta med i en grupp i fotoklubben och göra bedömningar av inskickade bilder från andra fotoklubbar. Det är ofta ett rätt tufft arbete. När jag själv skickar in bilder till bedömning i tävlingar och annat brukar jag låta min fru säga sitt om vad hon tycker om ett antal bilder valt ut. Ibland tycker vi samma. Ibland tycker vi olika. Ibland följer jag hennes råd och ibland inte.

Hälsningar Jörgen
Svar från Halina Strandskatan 2021-09-13 08:43
Tack så mycket Jörgen för dina rader :-) Ibland rådgör man med andra ibland vill man följa "magkänsla" och det blir växlande resultat... det är helt ok. Jag är en vinnarskalle, men blir också den första som gratulerar vinnaren med glädje när tävlingen inte beror på antal likes från sociala medier ;)
Hälsningar Halina
Hej. Lite sent om sider men ditt inlägg har skavt i bakhuvudet ett tag. Jury, bedömning, värdering etc. är lika gammalt som fotografiet självt. Jury och salongen var något fotografiet tog efter av 1800-talets borgerliga konstvärld. Lite avskalat betyder det att den tidens konsensus om hur en bra bils skulle se ut var det som gällde. Och konsensus bars fram av de som redan var godkända så att säga. En slags cirkelrörelse kan man säga. ( Att konsthistorien har ”dömt ut” mycket av 1800-talets salongskonst är naturligtvis en annan historia.)
Att bilder, likväl som många andra uttryck utsätt s för en viss granskning är nog inte helt fel. Jag har betygssatt många unga människors försök i bildskapandets värld, suttit i invalsjuryer med mera. Och finns det inte ett rimligt gemensamt tänk i urvalet så går det nästan alltid fel.
En jury kan inte utses som om den vore en folkdomstol. En jury måste utses utifrån en kompetens. Och det är här Galleri FS första och största problem dyker upp. Den som skickar in en bild för bedömning och antagande ska veta vilka premisser som gäller. Ett populistiskt tänkande ( för det är det som det egentligen handlar om) säger mer om juryns preferenser än om den inlämnade bildens kvaliteter.
Galleri FS har i grunden en felaktig konstruktion. Ja gjorde en djupdykning och kunde snabbt konstatera att natur, företrädesvis ornitologiskt foto, specialiteten ugglor var statistiskt överrepresenterat. Medans dokumenterande fotografi, sånt som vi ibland kallar humanistiskt fotografi är sorgligt underrepresenterat. Galleri FS uttrycker mer av tidens trend än god fotografi är min mening.
Ja, det är väl bara att fortsätta att plåta på. För eller senare dyker andra arenor och ytor upp att publicera sig på.
Ha det gott
/Gunnar S
Svar från Halina Strandskatan 2021-09-15 08:21
Tack så mycket Gunnar för dina fina och kloka ord :-)
Ibland borde man låta bli eller som du skriver försäkra sig om vilka premisser som gäller. Jag var lite rädd att bli uppfattad som sur kärring som inte fick sin bild med, när jag skrev detta inlägg. Visst jag ville vara med och förstå... Idag är jag med och ändå inte...
Jag håller med att fel från början generera fler felaktigheter... Populism är det som kväver mig mest och jag reagerar alltid starkt på det.
Själva fotograferandet är spännande, utvecklande och roligt så jag ska fortsätta oavsett, rikare med en erfarenhet till ;-)
Varma hälsningar Halina



(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver